Jak se mění práce s chemikáliemi?  ESONIC představuje automatickou plnící linku

Chemikálie jsou v českém i světovém hospodářství nepostradatelnými surovinami. Technologie výroby a distribuce v oblasti chemie má řadu specifik a požadavků, které je nutné dodržet, aby se látky nedostaly do nežádoucího kontaktu s lidmi či životním prostředím. Společnost ESONIC a.s. vyvinula a vyrobila unikátní plnicí linku, jež v klíčových procesech zastane lidské pracovníky, čímž zvyšuje bezpečnost práce s chemikáliemi. 

Až 10 tun chemikálií za hodinu dokáže do sedmi druhů obalů naplnit automatická linka společnosti ESONIC. Firma ji vyrobila na zakázku pro společnost Brenntag CR s.r.o., významného českého distributora chemikálií. Zákazník spustí linku v listopadu 2022, zatím v jednosměnném provozu s denní produkcí až 80 tun. Při zavedení trojsměnného provozu má však potenciál až trojnásobného výkonu. Navíc zvýší bezpečnost práce s agre sivními produkty ve vysokých koncentracích:  kyselinou sírovou, chlorovodíkovou a dusič nou, chlornanem, peroxidem a louhem. Pl nění probíhá v uzavřeném prostoru bez pří tomnosti operátora. 

„Vzhledem ke zvýšené poptávce po plnění  do menších obalů potřeboval zákazník na hradit stávající poloautomatickou plnicí linku  určenou pro velké IBC kontejnery. Na současném trhu však zařízení, které umožňuje plnit  do více druhů obalů, nenašel. Zákazník po žadoval operativně měnit frontu obalů před  plničem, a tím rychle reagovat na požadavky  obchodu. Vyvinuli jsme pro něj tedy novou plnicí linku, která spojuje hned několik funkcí:  plnění čistých produktů, míchání produktů dle  stanoveného receptu přímo do obalu, auto matické otevření a uzavření obalu a oplach,“ popisuje Ing. Josef Vosolsobě, technický ředi tel společnosti ESONIC. 

Šetrnější prostředí pro operátory 

Společnost Brenntag dbá na bezpečný pro voz, a tak byla důležitým požadavkem také  kvalita pracovního prostředí pro operátory.  „Práce s chemikáliemi je i přes dodržování  všech bezpečnostních předpisů nepříjemná.  Do ovzduší se po otevření obalů uvolňují vý pary, po naplnění mohou být kontaminované  

i vnější strany nádob. Dále může prasknout  těsnění hadice a nelze vyloučit ani chybu ob sluhujícího personálu. Při oplachování palet  s naplněnými obaly zase je riziko potřísnění  ředěnými roztoky,“ popisuje Ing. Vosolsobě. 

Konstruktéři tak rizikovou ruční práci nahra dili automatickými procesy. „Všem krizovým  situacím jsme zabránili přesunutím ope rátora mimo nebezpečný prostor,“ dodává  Ing. Vosolsobě. Stroj je kompletně uzavře ný a prostor je odsáván do stávajících pra ček vzduchu. Plnicí jehla, která je vsunuta  do obalu, plní trvale těsně pod hladinou, tak  aby se tělo jehly nesmáčelo produktem, a vy jíždí z obalu spolu se stoupající hladinou. Při  změně produktu je prostor odkapové vaničky  opláchnut, takže nedochází k nežádoucím  chemickým reakcím, například uvolňování  chloru. 

Jak tedy celý proces vypadá v praxi? 

Palety s prázdnými obaly jsou zakládány dle  zadané fronty plnění, která je zobrazena  na velkém monitoru u zakládacího dopravní ku. Dopravník má před plničem, což je uza vřená kabina, kde probíhá plnění produktů,  šest pozic. 

Každý obal je před vložením na dopravník  kontrolován dle čárového kódu. Po najetí palety do plniče jsou obaly mechanicky při drženy. Systém stroje kontroluje požadovaný  produkt a typ obalu a při změně produktu  automaticky vymění plnicí jehlu ze zásob níku. Plnicí jehly jsou připojené přes hadice  k zásobníkům s produkty. Zásobník má deset  pozic, pro deset různých produktů. Po kon trole správné jehly, případně její výměně,  proběhne nulování váhy a kontrola skutečné  výšky obalu. Odšroubování víčka provede gri pper na souřadnicích určených 3D kamerou.  Následuje plnění demineralizovanou vodou  nebo produktem v určeném poměru. Jehla je  polohována automaticky ve třech osách. Ná doby se plní na váhu s přesností 0,5 %. Po na plnění obalu na požadovanou hmotnost  gripper víčko opět zašroubuje. Po naplnění  všech obalů na paletě se otevřou roletové  dveře a paleta se přesune do oplachové ka biny. Výstupní dopravník má šest paletových  pozic, po nichž se paleta postupně přesune  až na poslední odběrnou pozici. 

„Plnění palety trvá asi 15 minut. Díky automatizaci může stejný počet operátorů zajistit  další potřebné procesy související s výrobou.  Mimo to je díky ní dosaženo konstantní přes nosti plnění obalů, linka umí zvážit 20 kilo gramů i 1,8 tuny s přesností půl procenta. Tím  je dosaženo i požadované přesnosti koncen trace při ředění produktů,“ popisuje výhody  automatizace Ing. Vosolsobě. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *